Verbal identitet
Designguide - bare for ord
Designguide - bare for ord
En verbal identitet skal være med til at ensrette måden, TV 2 PLAY taler på – på tværs af platforme og helt ud i hjørnerne. For vi skal være lige så grundige med vores verbale identitet, som vi er med vores look.
Så se denne guide som en designguide – bare for ord.
EN GOD VÆRT
Ligesom en god og energisk tv-vært skaber vi tryghed, så vores modtagere bare kan læne sig tilbage og stole på, at de bliver underholdt og guidet godt igennem, hvad end det er, der skal foregå. For det er TV 2 PLAY, der viser vejen – lidt ligesom en moderne leder – med empati og øje for, hvem det er, vi interagerer med.
Vi tager ansvar. Både for vores handlinger, men også for den gode stemning. Ligesom Sofie Linde ikke er bange for at guide seeren videre, når nogen (som for eksempel Blachmann) fylder for meget – så er vi heller ikke bange for at trække samtalen i en mere konstruktiv retning, når nogen ikke taler pænt eller på anden måde er ude på at ekskludere nogen fra fællesskabet.
TROVÆRDIGHED
Vi er til at stole på. Vi formulerer os klart og tydeligt, så der ikke er noget at være i tvivl om. Folk skal vide, hvad vi står for – hvad vi har på hjerte. Vi holder det, vi lover – og vi handler på det, vi lover.
Vi er professionelle og fair, når vi argumenterer. Og der er hjertelighed og umiddelbarhed i vores reaktioner. For åbenhed omkring vores følelser bidrager også positivt til vores troværdighed.
Det er også med til at bygge troværdighed, når vi altid agerer udfra vores værdisæt*, som udgør vores stærke kerne.
*Nær, nysgerrig, underholdende,
meningsfuld.
TIDSSVARENDE
At være tidsvarende er det “friske” fra vores personlighed.
Vi er moderne – hverken en first mover eller late bloomer, men rammer tidsånden. Det betyder, at vi tager del i pop-kulturen – når den er blevet populær.
Vi hopper ikke med på alle trends bare for at være trendy, men vi er opdaterede og kan snakke med på det, de andre snakker om. Og vi ser det også som vores opgave at hjælpe alle – så alle er med på, hvad der rører sig.
Når vi er tidssvarende, kan vi godt bruge udenlandske ord og slang – hvis de altså er en del af den daglige gængse debat.
NÆRVÆRENDE
Vi er nærværende, når vi empatisk sætter os ind i, hvem det er, vi taler med. Også selvom det er nogen, der ikke vil fællesskabet, som vi vil. Vi udskammer ikke nogen, men beder dem pænt om at stoppe, at tale pænt eller beder dem om at gå udenfor døren.
Der er altid rummeligt i TV 2 PLAYs “hjem” med plads til alle. Det er ikke bare noget, vi siger, men noget man kan mærke på den familiære måde, vi agerer på overfor folk. Vi er imødekommende og møder brugerne på deres præmisser.
Vi lytter mere, end vi taler – og vi spørger mere, end vi snakker. På den måde kan vi bedre finde ud af, hvordan vi inkluderer alle i fællesskabet. For det skal altid handle om nogen og ikke om noget.
UHØJTIDELIG
Vores uhøjtidelighed virker umiddelbar og farverig. Vores humor er altid lun. Nogen ville sige, vi har charme.
Vi kunne aldrig finde på at være selvhøjtidelige, og er ikke bange for at gøre grin med os selv en gang imellem. Men så stopper vi også dér – for vi kunne aldrig finde på at gøre grin med andre.
For den gode joke er ikke den, der forarger. Den gode joke er dén, der får alle til at grine.
Vi skal altid sørge for, at alle er med, så vi formidler og informerer klart og tydeligt. Vi bruger aldrig et uforståeligt sprog eller fremmedord, da informationer skal læses af alle brugere på TV 2 PLAY.
Vi må heller ikke kommunikere utydeligt eller bruge tekniske og uforståelige ord eller forkortelser, som brugerne ikke kender.
Vi gør os umage for at koge essensen ned og kommer med den up front, når vi taler med folk. Så kan vi uddybe senere, hvis der er behov for det. Vi bruger aldrig negative og anklagende ord. Vi kan godt gøre brug af engelske ord, hvis de bliver brugt kontinuerligt hele vejen rundt på alle platforme – og hvis det er ord, der er alment kendt.
Emojis kan bruges i særlige tilfælde, hvor den, vi taler med, selv benytter emojis. Men kun de positive af slagsen.
Vi starter typisk vores samtaler uformelt med et hej, når det er i telefonen, en mail eller chat.
Vi er altid klare i spyttet, når vi taler seriøst. Vi informerer kort og præcist om, hvad der er foregået – men aldrig blottet for følelser. Vi skaber nemlig altid en tryghedsfornemmelse og viser, at vi forstår alvoren.
Vi er aldrig for fine til at tage ansvar, når der er gået noget galt. Og vi formulerer os ikke for let med ord som UPS eller HOV – vi vil meget hellere give en dybfølt undskyldning.
Vi starter altid en samtale med at prøve at forstå problemet – og forstå, hvordan vi kommer til at løse det.
Vi slutter altid en samtale af med en aftale mellem os og dem – en aktiv handling, der understøtter, hvor løsningsorienterede vi er.
Vi bruger aldrig systembetegnelser eller andre interne ord, som vores brugere ikke forstår. Og vi bruger heller aldrig bandeord – dertil tager vi vores undskyldninger alt for seriøst.
Vi spejler gerne brugerens følelser, så de mærker, at de har talt med et rigtigt menneske – vi sørger nemlig for, at det føles som om, der altid er nogen hjemme.
Vi er altid konkrete omkring, hvad det er, vi gerne vil have folk til at gøre. Vi fortæller om fordelen og sætter os i brugernes sted og fortæller dem, hvad det er, DE får ud af vores forslag. Og vi gør det på en entusiastisk måde – for vi er stolte over at have et produkt, der giver folk noget at snakke om sammen. Jo flere der er med på TV 2 PLAY, jo flere er med i fællesskabet.
Vi er aldrig nogen, der presser folk eller fører nogen bag lyset ved ikke at være ærlige. Vi taler aldrig ned til nogen eller pakker noget ind – vi har alt for meget respekt og empati overfor vores brugere til den slags nonsens.
Vi går altid ind i en samtale lidt lunt og uden omsvøb og bruger gerne folks navn – fx. “Hej Charlotte”.
I denne tonalitet kan vi godt bruge passende emojis, hvis samtalen foregår på SoMe, men hvis vi skriver mails, bruger vi dem ikke – medmindre modtageren selv gør brug af dem.
Vi går altid ind i denne tonalitet med situationsfornemmelse og empati overfor dem, vi taler med.
Vi er aldrig sjove på bekostning af andre eller hænger folk ud.
Vores humor er aldrig plat eller gør brug af sarkasme, da det ikke er alle, der forstår det – vores humor skal altid få et grin frem hos de fleste.
Vi starter aldrig en sjov samtale med et hej, men vi går lige på – i en mere chattende facon. Samtalen bliver mere lun og let, hvis man ikke skal introduceres først.
Vi bruger aldrig bandeord og doserer vores emojis, så de passer til situationen.
Ordbogen er et opslagsværk, der skal ensrette brugen af forskellige ord på tværs af vores platforme. Så når vi starter på en frisk og skal skrive noget fra bunden, vil det være med vores ordbog i hånden.
Ordene skal bruges med omhu og ikke med tvang. For uanset hvad, så spejler vi gerne vores brugeres ordforråd – og emoji-forråd. Så hvis de siger devices, insisterer vi naturligvis ikke på vores egen måde, men tilpasser os deres.
👍 Hej
🙅♂️ Kære (med mindre kunden har anvendt dette først)
👍 Telefon, mobil, smartphone (i tekniske sammenhænge)
🙅♂️ Mobiltelefon
👍 Kundeservice, Kundecenter (INT)
🙅♂️ Supportside, Kundesupport
👍 Vi, jeg
🙅♂️ —
👍 Enheder
🙅♂️ Devices, platforme
👍 Bruger, kunde
🙅♂️ Seer, playere, abonnenter
👍 Abonnement, pakke
🙅♂️ Product
👍 TV
🙅♂️ Fjernsyn
👍 Computer
🙅♂️ Desktop, PC, Mac
👍 Så ‘ser vi hele sæsonen’
🙅♂️ Binge
👍 Kun på TV 2 PLAY
🙅♂️ Kun på PLAY
👍 Ved kategorier som ‘true crime’ og ‘reality’
🙅♂️ Hvis der allerede findes danske, alment udbredte alternativer
👍 TV 2 PLAY
🙅♂️ Tjenesten
👍 Opsige
🙅♂️ Sætte på pause/i bero
👍 Opgradere, ændre
🙅♂️ Skifte, forkert abonnement
👍 Ved relevans til redaktionelt indhold og/eller programomtaler
🙅♂️ Overskrifter